Pn - Pt  9:00 - 17:00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

   umów termin
realizacji usługi

606 488 605

Szkoda całkowita z własnego AC czy OC sprawcy – co jest korzystniejsze?

Niestety nawet najlepszym kierowcom zdarzają się wypadki na drodze. Niektóre z nich kończą się niestety znaczącym zniszczeniem pojazdu. Istnieją sytuacje, w których uszkodzenia powstałe w wyniku kolizji nie zakwalifikują się do naprawy lub będzie ona całkowicie nieopłacalna. W takich przypadkach może być stwierdzona szkoda całkowita, która jest uwzględniana zarówno przez ubezpieczenia OC jak i AC. W polisach tych, szkoda całkowita wygląda nieco inaczej, warto więc zapoznać się ze szczegółami szkody całkowitej w ujęciu obu ubezpieczeń.

 

Stwierdzenie szkody całkowitej w OC i AC

Jeżeli szkoda zostanie zgłoszona z OC sprawcy, ubezpieczyciel może orzec szkodę całkowitą w przypadku, gdy koszt naprawy pojazdu przekracza 100% wartości auta (w dniu szkody). Zatem w przypadku polisy OC, szkoda całkowita jest stwierdzana, gdy naprawy nie da się uzasadnić ekonomicznie. W przypadku szkody zgłoszonej do AC właściciela pojazdu sytuacja wygląda nieco inaczej. Warto pamiętać, że posiadania ubezpieczenia OC jest obowiązkiem każdego kierowcy, z kolei wykupienie Autocasco (AC) jest dobrowolne i kierowcy nie są zobowiązani do jego posiadania.

Stwierdzenie szkody całkowitej z AC działa więc na innych warunkach niż OC i niesie ze sobą inne konsekwencje. Stwierdzenie szkody całkowitej z AC może mieć miejsce w przypadku, gdy profesjonalnie wykonany kosztorys naprawy pojazdu wskazuje na kwotę przekraczającą 70% wartości auta. Zarówno korzystając z OC sprawcy, jak i z własnego AC, kierowca otrzyma od ubezpieczyciela różnice pomiędzy wartością pojazdu w dniu szkody, a wartością wraku pojazdu lub jego pozostałości.

 

Co zrobić z wrakiem

Po orzeczeniu szkody całkowitej i wypłaceniu określonej kwoty przez ubezpieczyciela, wrak lub pozostałości po samochodzie dalej pozostają własnością kierowcy. Aby nie ponieść straty, kierowca powinien sprzedać wrak w cenie określonej przez ubezpieczyciela, co czasami bywa problematyczne. Proces sprzedaży najlepiej rozpocząć od odnalezienia firmy zajmującej się skupem uszkodzonych aut. Warto pamiętać, że zgodnie z dobrymi praktykami, ustalonymi przez KNF (Krajowy Nadzór Finansowy), ubezpieczyciele powinni pomóc poszkodowanemu w sprzedaży wraku. Ważne jest także, aby nie zapomnieć o zgłoszeniu sprzedaży wraku w wydziale komunikacji. W innym przypadku kierowca będzie dalej zobowiązany do płacenia OC.